Anuario de Letras. Lingüística y Filología

Current Issue

Vol. 13 No. 2 (2025)
Published June 24, 2025

The Anuario de Letras. Lingüística y Filología is a semiannual open-access publication whose purpose is to present and promote the results of research in different fields of Spanish linguistics and philology. The journal follows a process of anonymous peer review by specialists in the international linguistics community and publishes only original texts written in Spanish.

The Anuario de Letras. Lingüística y Filología publishes articles, notes, and reviews related to all types of linguistic theory.

The journal is published semiannually by the Centro de Lingüística Hispánica of the Instituto de Investigaciones Filológicas, Universidad Nacional Autónoma de México, in both physical and digital form.

The journal is published in an annual volume divided into two issues: January-June (No. 1) and July-December (No. 2).

Announcements

60 Years of the Anuario de Letras

In September 2021, the 60th anniversary of the Anuario de Letras, one of the most important events in the journal’s history, was celebrated with a colloquium.


More…

November 16, 2022

Artículos

Camilo Enrique Díaz Romero
5-37
Written Vestiges of Phonological Processes of Syllable-Final Liquid Consonants in Neo-Granadian Court Records
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W91
PDF (Español (España))
Elsa Carrillo Anaya
39-75
Collective Suffix Rivalry in Mexican Spanish
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W92
PDF (Español (España))
Marina Serrano-Marín, Raquel María López López
77-115
Padre muy amado de mi alma: A Preliminary Study of the Forms of Address in Women’s Letters from Colonial Mexico
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W93
PDF (Español (España))
María Fernanda Pérez González
117-153
The Combination pero pues as a Closure Marker in Colloquial Speech in Mexico City Spanish
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W94
PDF (Español (España))
Ivo Santacruz Ascurra
155-187
From Group Commonality to Individual Experience. Identity and Legitimacy in Interactions of Guaraní Bilingual Teachers in Salta
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W95
PDF (Español (España))
Melvin González Rivera
189-250
Views on Linguistic Sexism and Inclusive Language in Puerto Rico
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W96
PDF (Español (España))
Nila Vigil Oliveros
251-298
Yeísmo in the Spanish Language: A Systematic Literature Review
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W97
PDF (Español (España))
Carolina Paola Tramallino, Romina Paola Arnal, Celina Beltrán
299-339
Automatic Detection of Depersonalization Traits in Spanish-Language Scientific Research Articles. A Comparative Analysis of their Frequency across Disciplines
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W98
PDF (Español (España))

Reseñas

María Ángeles Soler Arechalde
341-347
Niktelol Palacios (coord.), Corpus sociolingüístico de la ciudad de Puebla, Preseea-Puebla. Hablantes de instrucción superior, Vol. I. México, El Colegio de México, 2023. ISBN: 978-607-564-494-3
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W99
PDF (Español (España))
Carmen Teresa Fajardo Rojas
349-353
Niktelol Palacios (coord.), Corpus Sociolingüístico de la ciudad de Puebla, Preseea-Puebla. Hablantes de instrucción media, Vol. II, México, El Colegio de México, 2023. ISBN: 978-607-564-496-7
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W00
PDF (Español (España))
Ramón Zacarías Ponce de León
355-358
María del Carmen Méndez Santos, No me gusta cómo hablas (o más bien no me gustas tú): crítica a la discriminación lingüística, Madrid, Pie de Página, 2024. 238 pp. ISBN: 978-841-271-589-7
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W01
PDF (Español (España))
José Luis Ramírez Luengo
359-368
Atanasio Herranz, La lengua española en Honduras, Tegucigalpa, Universidad Nacional Autónoma de Honduras, 2023. 571 pp. ISBN: 978-999-795-631-6
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W02
PDF (Español (España))
Karina Paola García Mejía
369-379
Javier Muñoz-Basols, Mara Fuertes Gutiérrez y Luis Cerezo (eds.), La enseñanza del español mediada por tecnología. De la justicia social a la Inteligencia Artificial (IA).NY. Routledge, 2024, 418 pp. ISBN: 978-0-367-70449-0, DOI: 10.4324/9781003146391
https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2025.13.2/01X225S4W03
PDF (Español (España))
View All Issues