Julio Cortázar and katábasis: Classic Substrate in Rayuela’s Chapter 36

Main Article Content

David García Pérez

Abstract

The narrative work of Julio Cortázar (1914-1984) is crossed by the search for new ways of narrating, far from the traditional structure of the story that, however, presents echoes of the ancient orality of the epic and, above all, by themes and classically crafted motifs, especially references of all kinds to ancient Greece. In this sense, chapter 36 of Rayuela, his most famous novel, describes a katábasis, in whose sequence the novelist places various mythological, religious and philosophical allusions that clearly indicate his insertion into the Classical Tradition. The objective of the article is to analyze these references and explain their meaning within the framework of katábasis as a means of understanding, in that sense, ‘rayuela’ itself as a journey to the underworld.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
García Pérez, D. . “Julio Cortázar and katábasis: Classic Substrate in Rayuela’s Chapter 36”. Nova Tellus, vol. 42, no. 2, July 2024, pp. 135-4, doi:10.19130/iifl.nt.2024.42.2/000S22X0Q117.
Section
Artículos
Author Biography

David García Pérez, Universidad Nacional Autónoma de México - Instituto de Investigaciones Filológicas - Centro de Estudios Clásicos

Doctor en Letras Clásicas; profesor de Literatura Griega en la Facultad de Filosofía y Letras e investigador titular en el Centro de Estudios Clásicos del Instituto de Investigaciones Filológicas de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Su línea de investigación principal es el teatro clásico griego y la literatura comparada. Es integrante del Sistema Nacional de Investigadores desde el año 2000. Sus publicaciones recientes son: Esquilo, Orestiada. Agamenón, Las Coéforas, Las Euménides, México, UNAM, 2021, y Los hilos de la memoria. Esbozos sobre Tradición clásica, México, UNAM, 2022.

References

Fuentes antiguas

Apolodoro, Biblioteca, intr. Javier Arce, trad. y nts. Margarita Rodríguez de Sepúlveda, Madrid, Gredos, 1985.

Bernabé Pajares, Alberto, Hieros logos. Poesía órfica sobre los dioses, el alma y el más allá, Madrid, Akal, 2003.

Diogenes Laertius, Lives of Eminent Philosophers, ed. Tiziano Dorandi, Cambridge, Cambridge University Press, 2003.

Homerus, Odyssea, ed. Martin Litchfield West, Berlin, De Gruyter, 2017.

Hyginus, Fabulae, ed. Peter Marshall, Monachii et Lipsiae, Teubner, 2002.

Ovidius, Metamorphoses, ed. William Summers Anderson, Leipzig, Teubner, 1988.

Pline L’Ancien, Histoire naturelle, XIV, ed. et trad. Jacques André, Paris, Les Belles Lettres, 2023 (1958).

Fuentes modernas

Babín, María Teresa, “La antinovela en Hispanoamérica”, Revista Hispánica Moderna, 34, 3/4, 1968, pp. 523-532.

Borges, Jorge Luis, Obras completas 1975-1985, Buenos Aires, Emecé, 1989.

Castro-Klarén, Sara, “Cortázar, Surrealism, and ’Pataphysics”, Comparative Literature, 27/3, 1975, pp. 218-236.

Cortázar, Julio, Historias de Cronopios y de Famas, Madrid, Punto de Lectura, 2007.

Cortázar, Julio, Rayuela, Barcelona, Real Academia Española-Alfaguara, 2019.

Cuesta Pastor, José Manuel, & Ivonne Pastor Seco, “Magia y tradición: un ejemplo homérico”, Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 52/1, 1997, pp. 123-131.

Fernández Delgado, José Antonio, “Diosas y/o brujas: hechiceras míticas (y menos míticas) de Grecia”, MHMN. Revista Internacional de Investigación sobre Magia

y Astrología Antiguas, 6, 2006, pp. 93-108.

García Jurado, Francisco, Teoría de la Tradición Clásica. Conceptos, historia y métodos, México, Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Filológicas, 2016.

García Pérez, David, “La conversión de Minotauro: de antihéroe a redentor”, en Carmen Morenilla Talens y Francesco de Martino (eds.), Teatro y sociedad en la Antigüedad clásica. Personajes secundarios con historia, Bari, Levante Editori, 2016, pp. 279-300.

González de Tobia, Ana María, “Julio Cortázar y el mito griego. Vinculación y contraste con algunos tratamientos de Borges y Marechal”, Synthesis, 5, 1998, pp. 85-113.

López Bončina, Daniel, “Rayuela, itinerarios de lectura para un libro infinito: de la lectura cronológica a la matemática”, Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 8/16, 2022, pp. 129-148.

Monterroso, Augusto, La oveja negra y demás fábulas, México, Alfaguara, 1997.

Obbink, Dirk, “Orphism, Cosmogony, and Genealogy (Mus. fr. 14)”, in Miguel Herrero de Jáuregui et al. (eds.), Tracing Orpheus: Studies of Orphic Fragments, Berlin/Boston, De Gruyter, 2012, pp. 351-354.

Ordones, Damary, “Existencialismo y surrealismo en Rayuela (1963) de Cortázar”, Confluencia, 33/1, 2017, pp. 39-50.

Ramírez Pedraza, Diana, La presencia del mito: calas en la cuentística de Julio Cortázar, tesis doctoral, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2013.

Sosnowski, Saúl, Julio Cortázar, una búsqueda mítica, Buenos Aires, Ediciones Noé, 1973.

Zachariades, George Elias, “The Anabasis and Katabasis in Eleusis”, The Classical Weekly, 36/10, 1943, pp. 113-115.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>