Encabezado de página
Vol. 55 No. 2 (2023)
Artículos

“Comer manjar ajeno siempre hizo mal provecho”. The Amplificatio at the Service of Derision of Old Age in the Guevara’s Dit “Bien publican tus coplas” against Barba

Marucha Claudia Piña Pérez
Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa

Published 2024-06-27

Keywords

  • Guevara,
  • Juan Barba,
  • escarnio,
  • amplificatio,
  • amor cortés
  • Guevara,
  • Juan Barba,
  • derision,
  • amplificatio,
  • courtly love

How to Cite

Piña Pérez, Marucha Claudia. 2024. ““Comer Manjar Ajeno Siempre Hizo Mal provecho”. The Amplificatio at the Service of Derision of Old Age in the Guevara’s Dit ‘Bien Publican Tus coplas’ Against Barba”. Medievalia 55 (2):5-30. https://doi.org/10.19130/medievalia.55.2/0037X01WS2731171S0XW31.

Abstract

The fifteenth century witnessed a hectic atmosphere among the Castilian court poets, there were games and poetic disputes. In the Cancionero General of 1511 a quarrel was registered between Guevara and Juan Barba, about Guevara’s “Sepoltura de Amor”. In the beginning, the discussion focused on the characteristics of courtly love, but later, on the dit “Bien publican vuestras coplas”, Guevara took the discussion to the ridicule of the Barbara’ s age, and, as I
shall show, he used the amplificatio’ tools —apostrophe, interpretatio and oppositio— in order to ridicule Barba and, as a result, overrule his voice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aquino, Tomás, santo, Suma teológica, intr. de Santiago Ramírez, trad. y anotaciones de Francisco Barbado Viejo, Madrid: La católica, 1955 (Biblioteca de Autores Cristianos) [Texto latino de la edición crítica leonina]. Arbusow, Leonid, Colores Rhetorici, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1963.
  2. Bagni, Paolo, La costituzione della poesia nelle artes del xii-xiii secolo, Bologna: Università degli Studi di Bologna. Facolta di Lettere e Filosofia, 1968.
  3. Barba, Juan, “Manda el alto poderoso”, en Guevara, Poesie, ed. de Maria D’ Agostino, Napoles: Liguori, 2002, 281-289.
  4. Beltran, Vicenç, “Guevara”, en Carmen Parrilla y Mercedes Pampín (eds.). Actas del IX Congreso de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval (A Coruña, 18 al 22 de septiembre de 2001), A Coruña: Universidade da Coruña-Toxo Outos, 2005, 43-81.
  5. Beltran, Vicenç, La canción de amor en el otoño de la Edad Media, Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias, 1988 (Estudios Literarios, 1).
  6. Cartagena, “Si algún dios de Amor havía”, en Hernando del Castillo, Cancionero General, t. II, ed. de Joaquín González Cuenca, Madrid: Castalia, 2004 (Nueva Biblioteca de Erudición y Crítica, 26), (125-142).
  7. Cátedra, Pedro, Amor y pedagogía en la Edad Media. Estudios de doctrina amorosa y práctica literaria, Salamanca: Universidad de Salamanca, 1989.
  8. Cátedra, Pedro, La historiografía en verso en la época de los reyes católicos. Juan Barba y su consolatoria de Castilla, Salamanca: Universidad de Salamanca, 1989 (Acta Salmanticencia. Textos medievales, 13); disponible en línea a través del vínculo <https://books.google.com.mx/books?id=BtHQ2hxGWuIC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false>.
  9. Cicerón, Marco Tulio, De la invención retórica, trad. de Bulmaro Reyes Coria, Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1997 (Bibliotheca
  10. Scriptorvm Graecorvm et Romanorvm Mexicana).
  11. Cota, Rodrigo, “Diálogo entre el Amor y un Viejo”, en Hernando del Castillo, Cancionero General, t. II, ed. de Joaquín González Cuenca, Madrid: Castalia, 2004 (Nueva Biblioteca de Erudición y Crítica, 26), 1-22.
  12. Crosas, Francisco, “La ‘religio amoris’”, en La fermosa cobertura. Lecciones de literatura medieval, Francisco Crosas (ed.), Pamplona: Universidad de Navarra, 2000, 101-128.
  13. Cummins, John G., “Pero Guillen de Segovia y el ms. 4.114”, Hispanic Review, 41, 1973, 6-32.
  14. D’Agostino, Maria, “Introduzione” y “Sepoltura de Amor”, en Guevara, Poesie, ed. de Maria D’Agostino, Napoles: Liguori, 2002, 1-50 y 189-194.
  15. Domínguez, Frank, Love and Remembrance. The Poetry of Jorge Manrique, Lexinton: University Press of Kentucky, 1988.
  16. Duby, Georges, “El modelo cortés”, en La Edad Media, dir. de Christiane Klapishch-Zuber, t. II de la Historia de las mujeres en Occidente, dir. de Georges Duby y Michelle Perrot, trad. de Marco Aurelio Galmarini y Cristina García Ohlrich, 2ª. ed., México: Taurus, 2001, 319-339.
  17. Faral, Edmond, “De l’ amplification et de l’abréviation” en Les arts poétiques du XIIe et du XIIIe siècle, ed. de Edmond Farl, Paris: Champion, 1971, 61-85.
  18. Gallo, Ernest, “The Poetria Nova de Geoffrey de Vinsauf ”, en James Murphy (ed.), Medieval Eloquence. Studies in the Theory and practice of Medieval Rhetoric, Berkeley-Los Angeles-London: University of California, 1978, 68-84.
  19. González Cuenca, Joaquín, “Obras de varios autores. Primera parte: obras de Guevara [201]”, en Hernando del Castillo, Cancionero General, t. II, ed. de Joaquín
  20. González Cuenca, Madrid: Castalia, 2004 (Nueva Biblioteca de Erudición y Crítica, 26), n. p. 1, 235.
  21. Guevara, “Sepoltura de Amor, “Bien publican vuestras coplas” y “Sin duda buen amador”, en Poesie, ed. de Maria D’ Agostino, Napoles: Liguori, 2002, 189-243, 281-289 y 297.
  22. Hendrickson, G. L., “Satura tota nostra est”, Classical Philology, 22 :1, enero, 1927; disponible en línea a través del vínculo <https://www.journals.uchicago.edu/doi/epdf/10.1086/360860?fbclid=IwAR0Kg_cAVYMECXs6chgRO1qz-90mMwjkbdFOUjfZvfHtIlM5_Dr2EZuAs5B0>.
  23. Hernández Moreno, Carlos, “Pero Guillén de Segovia y el círculo de Alfonso Carrillo”, Revista de Literatura, XLVII: 94, 1985, 17-49.
  24. Jeanroy, Alfred, La poésie lyrique des trobadours, t. II, Paris-Tolouse: Èdoard privant. Henri Didier, 1934.
  25. Laguna Mariscal, Gabriel, “¿Por qué la llamáis divina?: la religio amoris en la poesía amorosa del Cancionero de Baena”, Revista de Filología Románica, 38, 2021, 63-76.
  26. Lakarra Lans, Eukene, “ ‘El Amor que dicen Hereos’ o Aegritudo Amoris”, Cahiers d’ Études Hispaniques Médiévales, 1:38, 2015, 29-44.
  27. Le Gentil, Pierre, La poésie lyrique espagnole et portugaise a la fin du Moyen Age. Les thèmes et les genres, t.1, Paris: Rennes, 1949.
  28. Lewis, Clive Stoples, La alegoría del amor. Estudio sobre la tradición medieval, Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires, 1966.
  29. Lida de Malkiel, María Rosa, “La dama como obra maestra de Dios”, Romance Philology, 28, 1975, 267-324.
  30. López de Villalobos, Francisco, “Sentencias” en Pedro Cátedra (coor.), Tratados de amor en el entorno de Celestina. (Siglos XV-XVI), Madrid: Sociedad Estatal España Nuevo Milenio, 2001, 223-246.
  31. Lucena, Luis de, “Repetición de amores”, en Pedro Cátedra (coor.), Tratados de amor en el entorno de Celestina. (Siglos XV-XVI), Madrid: Sociedad Estatal España Nuevo Milenio, 2001, 97-160.
  32. Madrigal, Alfonso de, “Breviloquio de amor e amiçiçia”, en Pedro Cátedra (coor.), Tratados de amor en el entorno de Celestina. (Siglos XV-XVI), Madrid: Sociedad Estatal España Nuevo Milenio, 2001, 15-30.
  33. Manrique, Jorge, “Es amor fuerça tan fuerte”, en Hernando del Castillo, Cancionero General, t. II, ed. de Joaquín González Cuenca, Madrid: Castalia, 2004 (Nueva Biblioteca de Erudición y Crítica, 26), 200-201.
  34. Manrique, Jorge, “¡O, muy alto Dios de amor”, en Poesía, ed., pról. y notas de Vicente Beltrán, Barcelona: Crítica, 1993, 98-104.
  35. Manrique, Jorge, “Porque me hiere un dolor”, en Guevara, Poesie, ed. de Maria D’Agostino, Napoles: Liguori, 2002, 296.
  36. Murphy, James, La retórica en la Edad Media. Historia de la teoría de la retórica desde san Agustín hasta el Renacimiento, trad. de Guillermo Hirato Vaquero, México:
  37. Fondo de Cultura Económica, 1986.
  38. Navarro Tomás, Tomás, Métrica española. Reseña histórica y descriptiva, 7ª. ed., Barcelona: Labor, 1986.
  39. Piña Pérez, Marucha Claudia, “La retórica al servicio de la alabanza de la dama. Análisis de la hyperbole sacra y la collatio aperta en los decires de loores de Juan
  40. de Mena”, Medievalia, 54:2, 2022, 5-23, disponible en <https://revistas-filologicas.unam.mx/medievalia/index.php/mv>.
  41. Piña Pérez, Marucha Claudia, “La teoría de la amplificatio en la retórica clásica y las artes poetriae medievales”, en Isabella Tomassetti (ed.), Avatares y perspectivas
  42. del medievalismo ibérico, v. I, San Millán de la Cogolla: Cilengua, 2019, 921-934.
  43. Real Academia de la Lengua, Diccionario de Autoridades, Madrid: Real Academia Española, 1737; disponible en línea a través del vínculo <https://apps2.rae.es/DA.html>.
  44. Riquer, Martín de, “Introducción a la lectura de los trovadores”, en Los trovadores. Historia literaria y textos, t. 1, Barcelona: Planeta, 1975 (Ensayos), 9-102.
  45. Rivas Hernández, Ascención, De la poética a la teoría de la literatura. (Una introducción), Salamanca: Universidad de Salamanca, 2005 (Manuales Universitarios,
  46. .
  47. Toro Pascua, María Isabel, “Guevara y la teoría amorosa en el reinado de Enrique IV”, en María Isabel Toro Pascua (ed.), Actas de III Congreso de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval (Salamanca, del 3 al 6 de octubre de 1989), t. II, Salamanca: Universidad de Salamanca, 1994.
  48. Vendrell de Millás, Francisco, “Estudio preliminar”, en El Cancionero de Palacio. (Manuscrito n. 594), ed. de Francisco Vendrell de Millás, Barcelona: Consejo
  49. Superior de Investigaciones Científicas. Instituto Antonio Nebrija, 1945, 9-124.
  50. Vinsauf, Godofredo, Poetria Nova, ed. y trad. de Ana María Calvo Revilla, Madrid: Arco Libros, 2008.
  51. Walde Moheno, Lillian von der, “El amor cortés. Marginalidad y norma”, en Aurelio González y Lillian von der Walde Moheno (eds.), Edad Media: marginalidad
  52. y oficialidad, Universidad Nacional Autónoma de México, México, 1998, 11-32.
  53. Ward, John O., “From Antiquity to the Reinassance: Glosses and Commentaries on Cicero’s Rhetorica”, en James Murphy (ed.), Medieval Eloquence. Studies in
  54. the Theory and practice of Medieval Rhetoric, Berkeley-Los Angeles-London: University of California, 1978, 25-67.