Encabezado de página
Vol. 53 Núm. 2 (2021)
Artículos de Dossier

Doing lines: refrains and copyists in the Cantigas de Santa Maria

Stephen Parkinson
University of Oxford

Publicado 2022-03-22

Palabras clave

  • copyist,
  • red ink,
  • Cantigas de Santa Maria,
  • refrain
  • copista,
  • tinta roja,
  • Cantigas de Santa Maria,
  • refranes

Cómo citar

Parkinson, Stephen. 2022. «Doing Lines: Refrains and Copyists in the Cantigas De Santa Maria». Medievalia 53 (2):131-53. https://doi.org/10.19130/medievalia.2021.53.2.67989.

Resumen

In the manuscripts of the Cantigas de Santa Maria, the refrains following each strophe, as well as the rubrics preceding each poem, are copied in red ink, into spaces left after the copying of the body of the text in black ink. This creates two specific constraints: the need to fit text into predetermined spaces, and the repetition inherent in copying the same text many times over. The task was probably delegated to junior copyists, meaning that many pages have more than one hand represented. Close study of the copying of refrains reveals that the copyists used a range of devices to vary and justify the text of refrains, and that copying could proceed across the whole page rather than column by column.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

  1. Avenoza, Gemma, “Codicología afonsí (Códice de los Músicos ESC B.I.2)”, in Maria Ana Ramos and Teresa Amado (eds.), À volta do Cancioneiro da Ajuda, Lisbon: Imprensa Nacional-Casa de Moeda, e-book, 2016.
  2. Cohen-Mushlin, Aliza, The Making of a Manuscript. The Worms Bible of 1148 (BL Harley 2803-2804), Wiesbaden: Harrassowitz, 1983.
  3. Cohen-Mushlin, Aliza, A Medieval Scriptorium: Sancta Maria Magdalena de Frankendal, Wiesbaden: Harrassowitz, 1990.
  4. Fernández Fernández, Laura, “Los manuscritos de las Cantigas de Santa María: Definición de un proyecto regio”, Alcanate, no. 8, 2012-2013, 81-117.
  5. Fernández Fernández, Laura, “‘este livro, com’ achei, fez a onr’ e a loor da Virgen Santa Maria’. El proyecto de las Cantigas de Santa María en el marco del escritorio regio. Estado de la cuestión y nuevas reflexiones”, in Laura Fernández Fernández and Juan Carlos Ruiz Souza (coords.), Alfonso X, Las Cantigas de Santa
  6. María. Códice Rico, MS T-I-1, Real Biblioteca Monasterio de El Escorial, Madrid: Patrimonio Nacional/Testimonio Compañía Editorial, II, 2011, 43-78.
  7. Fernández Guiadanes, Antonio and Elvira Fidalgo, “La escritura de los códices de las Cantigas de Santa María”, in Elvira Fidalgo (ed.), Alfonso X el Sabio: cronista y protagonista de su tiempo, San Millán de la Cogolla: Cilengua, 2020, 249-267.
  8. Ferreira, Manuel Pedro, “The Stemma of the Marian Cantigas: Philological and Musical Evidence”, Cantigueiros, 6, 1994, 54-98.
  9. Mettmann, Walter (ed.), Afonso X o Sábio, Cantigas de Santa Maria, 4 vols., Coimbra: Universidade de Coimbra, 1959-1972.
  10. Mettmann, Walter (ed.), Alfonso X el Sabio, Cantigas de Santa María, 3 vols, Madrid: Castalia, 1986-1989.
  11. Montoya Martínez, Jesús, “Razon, refram y estribillo”, Cantigueiros, no. 1, 1987, 61-70.
  12. Parkinson, Stephen, “Aberturas e finais: rubricas, refrães, estrofes iniciais e estrofes terminais nas Cantigas de Santa Maria”, in Mercedes Brea and Pilar Lorenzo Gradín (eds.), Afonso X e Galicia, Santiago de Compostela: Xunta de Galicia/Centro Ramón Piñeiro para a Investigación en Humanidades, 2021, 447-477.
  13. Parkinson, Stephen, Alfonso X the Learned. Cantigas de Santa Maria. An Anthology, London: Modern Humanities Research Association (mhra Critical Texts 40), 2015.
  14. Parkinson, Stephen, “Layout in the códices ricos of the Cantigas de Santa Maria”, Hispanic Research Journal, núm. 1, 2000, 243-274.
  15. Parkinson, Stephen, “Portuguese”, in Martin Harris and Nigel Vincent (eds.), The Romance Languages, London: Routledge, 1988.
  16. Parkinson, Stephen, “Review of W. Mettmann (ed.), Alfonso X. Cantigas de Santa María II (101-260). Madrid 1988”, Modern Languages Review, no. 86, 1991, 489-490.
  17. Parkinson, Stephen, “Structure and layout of the Toledo manuscript of the Cantigas de Santa Maria” in Stephen Parkinson (ed.), Cobras e Son. Papers on the Text, Music, and Manuscripts of the ‘Cantigas de Santa Maria’, Oxford: Legenda, 2000, 133-153.
  18. Parkinson, Stephen, “Text-music mismatches in the Cantigas de Santa Maria”, Revista Portuguesa de Musicologia (online), vol. 1, no. 1, 2014, 15-32 .
  19. Parkinson, Stephen, ‘Towards a New Edition of the Cantigas de Santa Maria’, in Proceedings of the 17th Colloquium of the Medieval Hispanic Research Seminar, London: Queen Mary University of London, 2013, 93-113.
  20. Parkinson, Stephen, and Deirdre Jackson, “Collection, composition, and compilation in the Cantigas de Santa Maria”, Portuguese Studies, no. 22, 2006, 159-72.
  21. Ruiz García, Elisa, “Escribir para el Rey. Estudio paleográfico del MS T-1-1 de la rbme”, in Laura Fernández Fernández and Juan Carlos Ruiz Souza (coords.), Alfonso X, Las Cantigas de Santa María. Códice Rico, MS T-I-1, Real Biblioteca del Monasterio de El Escorial, Madrid: Patrimonio Nacional/Testimonio Compañía Editorial, II, 2011, 145-186.
  22. Schaffer, Martha E., “Los códices de las «Cantigas de Santa María»: su problemática”, in Jesús Montoya Martínez and Ana Domínguez Rodríguez (eds.), El scriptorium alfonsí: de los libros de astrología a las ‘Cantigas de Santa María’, Madrid: Universidad Complutense, 1999, 127-158.
  23. Schaffer, Martha E., “The ‘evolution’ of the Cantigas de Santa Maria: the relationships between mss T, F, and E”, in Stephen Parkinson (ed.), Cobras e Son. Papers on the Text, Music, and Manuscripts of the ‘Cantigas de Santa Maria’, Oxford: Legenda, 2000, 186-213.