Sociolinguistics of Avoidance in Rural Communities: The Case of Eastern Andalusia
PDF (Español (España))

Keywords

rural communities
sociolinguistics
attitudes
avoidance languages sociolingüística
actitudes
lenguas de evitación
comunidades rurales

How to Cite

García Marcos, F. ., & Mateo García, M. V. . (2024). Sociolinguistics of Avoidance in Rural Communities: The Case of Eastern Andalusia. Anuario De Letras. Lingüística Y Filología, 12(2), 99-121. https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2024.12.2/00X01S54WO1184

Abstract

This article addresses the sociolinguistic problems of avoidance languages, employing three perspectives that are relatively uncommon in the literature. The first is a research setting little used in this type of study, the rural Spanish town of Pedro Martínez, in the province of Granada. Second, it analyzes attitudes toward the linguistic variant developed by its speakers in the 1980s. Finally, it combines quantitative methodologies with the involvement scales designed by Bailey in the early 1970s. The results show positive evaluations of what was a conjunctural, identitarian variant during the adolescence of the speakers. They also support the universality of linguistic avoidance mechanisms, with no restrictions as to the type of speech communities in which they may appear, that are always subject to a sociolinguistic function that distinguishes groups of speakers. 

https://doi.org/10.19130/iifl.adel.2024.12.2/00X01S54WO1184
PDF (Español (España))

References

Aravena, J. (2003). El tango y la historia de Carlos Gardel. Santiago de Chile: Lom Ediciones.

Azra, J. L. y Cheneau, V. (1994). Jeux de langage et théorie phonologique. Verlan et structure syllabique du français. Journal of French language studies, 4(2), 147-170.

Bailey, C.-J. N. (1972). The Integration of Linguistic Theory: Internal Reconstructions and the Comparative Method in Descriptive Analysis. En R. P. Stockwell y R. K. S. Macaulay (eds.), Linguistic Change and Generative Theory (pp. 22-31).

Bloomington-Londres: Indiana University Press.

Bailey, C.-J. N. (1973). Variation and Linguistic Theory, Arlington, Virginia: Center for Applied Linguistics.

Burenina, A. (2018). Algunos enfoques a la utilización de la jerga juvenil en el español moderno. Language. Culture. Translation, 9, 37-38.

Conde, O. (2011). Lunfardo. Buenos Aires: Taurus.

Fajardo, A. (1991). La jerga juvenil española. Lebende Sprachen, 36(4), 169-172.

Gamella, J. F., Fernández, C., Nieto, M. y Adiego, I. X. (2011). La agonía de una lengua. Lo que queda del caló en el habla de los gitanos. Parte I. Métodos, fuentes y resultados generales. Gazeta de Antropología, 27(2). Recuperado de <http://hdl.handle.net/10481/19109>.

García Marcos, F. (1999). Fundamentos críticos de sociolingüística. Almería: Universidad de Almería.

García Marcos, F. (2008). Aspectos de historia social de la lingüística. Barcelona: Octaedro.

García Marcos, F. (2021). Variación y cambio sociolingüísticos en tiempo real. El español y la Costa Granadina (1987-2017). España: Universidad de Jaén.

Hurtado, G. (2021) El idioma de la f. La Razón. Recuperado de <https://www.razon.com.mx/opinion/columnas/guillermohurtado/idioma-f-420168>.

Jiménez González, N. (2009). ¿El romanó, el caló, el romanókaló o el gitañol? Cincuenta y tres notas sociolingüísticas en torno a los gitanos españoles. Anales de Historia Contemporánea, 25, 149-161.

Mela, V. (1988). Parler verlan: règles et usages. Langage & société, 45(1), 47-72.

RAE (2001). Real Academia Española, Diccionario de la Lengua Española. Madrid: Espasa-Calpe.

Reyes, Bernardo (2006). Rosarigasino: el método. Rosario: Fundación Ross.

Vygotsky, L. (1934) [2014]. Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Anuario de Letras. Lingüística y Filología

Metrics

Metrics Loading ...