La feria: From the Manuscript and Other Genetic Documents to the Printed Edition

Main Article Content

Antonio Cajero Vázquez

Abstract

In this article, I present a broad overview of the textual history of La feria (1963), by Juan José Arreola, in order to detail its genetic particularities. To do this, I resort to the various studies on the genesis of the novel, such as those by Sara Poot Herrera, Vicente Preciado Zacarías and Felipe Vázquez, precursors of the proposal that I present here. Thus, I carry out a critical dialogue with them and offer some findings that contribute to completing the Arreola’s inlay, among these: 14 fragments published in La Cultura en México in April 1962 and the “Diario íntimo” that Arreola wrote in 1941 and, in 1998, he recovered in El último juglar, and from which another 21 fragments emerge. In the end, I compare a selected passage from the manuscript of La feria, as well as from the two testimonies discovered during my recensio, with the version of the editio princeps. With these samples, I hope to trace the method of Arreola’s rewriting at the micro and macrotextual levels, and explore the virtues of a critical edition of the emblematic novel.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cajero Vázquez, A. . (2024). La feria: From the Manuscript and Other Genetic Documents to the Printed Edition. (an)ecdótica, 8(2), 31-48. https://doi.org/10.19130/iifl.anec.2024.2/047S0022XQ62
Section
Articles
Author Biography

Antonio Cajero Vázquez, El Colegio de San Luis

Doctor en Literatura Hispánica por El Colegio de México. Es profesor investigador de El Colegio de San Luis desde agosto de 2009. Entre 2002 y 2004, fungió como Teaching Assistant en el Romance Languages Department de la Universidad de Harvard. Actualmente forma parte del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel II. Ha colaborado en revistas y diarios mexicanos, así como en revistas académicas nacionales e internacionales. Investiga sobre literatura mexicana del siglo XX, en particular, e hispanoamericana, en general, principalmente desde la crítica de textos. Libros recientes: El texto y sus contextos: Borges recicla a Borges (2017); estudio y edición crítica de Desvelo/Línea (2018) de Gilberto Owen; edición de Versiones a ojo. Traducciones (2019) de Gilberto Owen; edición crítica de Los heraldos negros (2020) de César Vallejo; Gilberto Owen, un polemista en tono menor (2022); edición de La Marea de los Días de José Revueltas y estudio y edición de Reportajes a Dios dar: un año en Así de Efraín Huerta (2022), ambos en colaboración con Sergio Ugalde.

References

Arreola, Juan José. “Fragmentos de una novela inédita. La feria”, en La Cultura en México, número 10 (abril de 1962), v-vii.

Arreola, Juan José. La feria. México: Joaquín Mortiz, 1963.

Arreola, Juan José. El último juglar. Memorias de Juan José Arreola. Edición de Orso Arreola. México: Diana, 1998.

Arreola, Juan José. Sara más amarás. Cartas a Sara. Introducción y notas de Alonso y José María Arreola. México: Joaquín Mortiz, 2011.

Carballo, Emmanuel. Protagonistas de la literatura mexicana. México: Secretaría de Educación Pública, 1986.

Poot Herrera, Sara (editora). Un giro en espiral. El proyecto literario de Juan José Arreola. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 1992.

Poot Herrera, Sara (editora). De las ferias, la de Arreola es más hermosa. Guadalajara: Gobierno del Estado de Jalisco, Secretaría de Cultura de Jalisco, 2013.

Preciado Zacarías, Vicente. Apuntes de Arreola en Zapotlán. México: Universidad de Guadalajara/Ayuntamiento de Zapotlán El Grande, 2004.

Preciado Zacarías, Vicente. Apuntes de Arreola en Zapotlán. 2.ª edición. Guadalajara: Universidad de Guadalajara/Ayuntamiento de Zapotlán El Grande, 2014.

Vázquez, Felipe. “La génesis de La feria” [mecanuscrito], folios: 1-13.

Vázquez, Felipe. Juan José Arreola. La tragedia de lo imposible. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Instituto Nacional de Bellas Artes/Verdehalago, 2003.

Rulfo y Arreola. Desde los márgenes del texto. México: Universidad Autónoma de la Ciudad de México, 2010.

Rulfo y Arreola. “Notas sobre La feria de Arreola”, en Crítica, número 157 (enero-febrero de 2014), 100-110.