Language and Symbolic Representation in Contemporary Mayan Poetry: a Linguistic and Literary Analysis of “Yaan a bin xook” by Briceida Cuevas Cob (2005)

Contenido principal del artículo

Manya Wubbold

Resumen

This investigation, based on the dual analysis (linguistic/literary) of the Mayan version of the poem “Yaan a bin xook”/ “Irás a la escuela”/“You Will Go to School” written by Briceida Cuevas Cob (2005), focuses on how cultural belief, practice, and iconic representation are communicated through language.  By working closely with Mayan language and culture expert Rolando Ek Naal, a native speaker of Maya, key terms and concepts throughout the poem have been examined to identify cultural symbolism that is embedded linguistically.   Besides the expertise of Mr. Ek Naal, this study has also been guided by the commentary of the poet herself, taken from a personal interview granted in 2012.  Although, Cuevas Cob is a contemporary poet and in this poem speaks about issues facing young Mayan women today, many aspects of the language and imagery that she uses (as this study demonstrates) can be traced to Ancient belief and expression

Detalles del artículo

Cómo citar
Wubbold, M. (2015). Language and Symbolic Representation in Contemporary Mayan Poetry: a Linguistic and Literary Analysis of “Yaan a bin xook” by Briceida Cuevas Cob (2005). Estudios De Cultura Maya, 47, 181-216. https://doi.org/10.19130/iifl.ecm.2016.47.747
Sección
Artículos
Biografía del autor/a

Manya Wubbold, Department of Languages and Literatures, University of Denver

Estadounidense. Estudio licenciatura y maestría en Lengua y Literatura Española en la Universidad Estatal de Portland en Oregon. Obtuvo el doctorado en Estudios Hispánicos en la Universidad de Columbia Británica en el año de 2014. Su investigación actual está enfocada a la poesía maya contemporánea y su aplicación pedagógica en la formación de docentes bilingües (español/inglés) en escuelas con crecimiento de población migrante maya. Actualmente es profesora de la Unviersidad de Denver en Colorado. Entre sus más recientes publicaciones se encuentra: “Ekphrasis and language acquisition: The integration of visual and verbal art in second language education.”